Toimintasuunnitelma

KUHMOISTEN SENIORIT RY

TOIMINTASUUNNITELMA 2024

Valtakunnallisen kattojärjestömme Kansallisen senioriliiton seuraavan kolmivuotiskauden teema on Elämäniloa ja voimaa senioritoiminnasta. Teeman voi käsittää monin eri tavoin: yhteisöön kuuluminen ja siinä toimiminen on ihmisen perustarve. Sen toteutuessa saamme elämäämme iloa ja voimaa. Nämä ovat tutkitusti myös pitkäikäisyyteen ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteemme onkin kannustaa seniorikansalaisia sosiaalisiin kontakteihin, monipuoliseen harrastustoimintaan, tutustumaan uusiin ihmisiin ja asioihin sekä nauttimaan kulttuurielämyksistä. Huolehdimme myös seniorin liikunnasta ja fyysisestä hyvinvoinnista.  Tässä tarkoituksessa järjestämme säännöllisiä tapaamisia, retkiä, matkoja ja tempauksia. Vuonna 2024 meillä on seuraavaa toimintaa:

KUUKAUSITAPAAMINEN

Kokoontuminen kuukauden toinen ja neljäs tiistai klo 12 Kuhmolassa. Ensimmäisenä kokoontumistiistaina pyrimme tarjoamaan harrastuksiin ja itse tekemiseen painottuvia, rentoja tapaamisia. Silloin pelataan erilaisia kortti-, lauta- ja digipelejä mieltymysten mukaan. Kesällä pelataan ulkopelejä kuten petankkia, mölkkyä, ”minifrisbeegolfia”, minigolfia tai kunnan hankkimia erilaisia ulko- ja sisäkäyttöön tarkoitettuja pelejä. Ohjelmassa voi olla myös visailuja, tehtäviä, askartelua tai keskustelua valitusta aiheesta.

Neljäs tiistai on tietopainotteinen. Silloin kuulemme kiinnostavia esitelmiä, luentoja ja keskusteluja ajankohtaisista aiheista asiantuntijoiden seurassa.

RETKET JA MATKAT

Aktivoimme matkojen järjestämisen 2024.

Liisa Peake ottaa vastuun Nysse retkestä keväällä 24 Tampereelle.

Satu Harmainen ottaa vastuun järjestelyistä yksityiseen automuseoon Jämsään.  https://www.classicgaragejamsa.fi/

Matkavastaavat ehdottavat hallitukselle matkoja hyväksyttäväksi.

LIIKUNTAA, LENKKEILYÄ

Panostamme erityisesti liikuntaan. Lisäämme yhteistyötä kunnan kanssa ja järjestämme omia liikuntahaasteita ja liikunnallisia retkiä lähialueille.

Lenkkikerho keskiviikkoisin klo 15 Kuhmolan pihasta, tehdään yhdessä kävelykierros mikä päätetään yhdessä kulloinkin. Tarkoituksena myös edistää sosiaalista kanssakäymistä.

Kerran, pari vuodessa järjestetään kilpailuhenkinen liikuntahaaste tai -tempaus, jossa kerätään pisteitä. Lopuksi jaetaan palkintoja eniten pisteitä saaneille.

DIGIOPPIMINEN

Pyrimme edistämään, että seniorilla on tietyt digitaaliset valmiudet. Opastajan johdolla kokoontuminen kerran kuussa kirjastossa tai saamme yksilöllistä ohjausta. Digitukea annetaan myös kotona ja kylillä, ennen ja jälkeen Kuhmola-tapahtumien. Yhteistyötä jatketaan OP-pankin kanssa, joka on tarjonnut digikoulutusta erityisesti pankkiasioinnissa.

AVUNANTO IKÄIHMISILLE

Panostamme ikäihmisten auttamiseen.  Kaikilla ei ole mahdollisuutta osallistua toimintaan joten pyrimme kontaktoimaan  yhteyshenkilön kuhunkin kylään. Tehostetaan ikäihmisille suunnattua auttamista mm. seurustelua, ulkoilutusta jne. tarpeen mukaan heidän omassa kotiympäristössään kuten esim. Päijännekodilla.

YHTEISTYÖ PIIRIN KANSSA

Osallistumista Hämeen piirin senioritoimintaan tullaan tehostamaan. Tapahtumiin osallistumisen lisäksi järjestetään piirin yksi tapahtuma 2024. Vaalitaan yhteyksiä myös Padasjoen, Asikkalan, ja Lammin senioreihin.

MUUT YHTEISÖT

Vakiintuneiden toimintojensa lisäksi yhdistyksellä on aktiivinen rooli muiden yhteisöjen kanssa , lähinnä kertaluontoisissa tapahtumissa. Seuraavat hankkeet ovat harkinnassa:

Kansallinen senioriliitto: osallistumme koulutuksiin ja luentoihin sekä senioriristeilylle helmikuussa.

Järjestämme konsertti-, teatteri- tai museo-/näyttelyretken lähiseudulle. Retkestä tiedotetaan myös piiriyhdistyksiä. Myös piirin järjestämistä matkoista tiedotamme omille jäsenillemme.

Jatkamme järjestötupa hanketta edistääksemme yhdistysten välistä yhteistyötä yrittäjien kiepsaus tapahtumassa. Kuhmoisten Seniorit ry osallistuu seurakunnan avustajana Kirkkopyhä tapahtuman järjestämiseen yhteistyössä Pelimannien ja Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry:n kanssa. Järjestämme opastetun hautausmaakierroksen ja historiapiiri-luennon Kulttuuriyhdistyksen kanssa.

Avustamme Kuhmoinen kuhtuu - We are one -festivaalissa resurssien rajoissa heinäkuussa.

Marras-joulukuussa järjestämme perinteisen kuusenkoristelukisan. Joulukuussa organisoimme joulumyyjäiset Kuhmolassa.

TULEVAT HAASTEET

Pyrimme kampanjoimaan uusien jäsenien saamiseksi mukaan toimintaan. Tehostamme myös varainhankintaa mm. hankkimalla tukijäseniä sekä yksityishenkilöistä että yrityksistä ja yhteisöistä.

Pyrimme edistämään Kuhmola kuntoon hanketta yhteistyössä kunnan ja muiden yhdistysten kanssa. Kuhmoisten Seniorit ry toimii aloitteen tekijänä.

MUUTA:

Seniorit toimii yhteisöjäsenenä Pirkanmaan Muistiyhdistykseen joka järjestää maanantaisin kerran kuussa muistisairauden ennaltaehkäisyyn perehdyttävän koulutus- ja luentotilaisuuden Kuhmolassa klo 14.

Koulun kuntosali on seniorien käytettävissä klo 7-21.

Osallistuminen hyvinvointipäivään kevään aikana (Yrittäjät, senioreilla oma pöytä).

Omatoiminen ulkoilupäivä touko-kesäkuussa Haukkasalossa (Haukkasalon Uuras).

TIEDOTUS:

Tapahtumista ilmoitetaan Kuhmoisten Sanomissa, sähköpostitse, tekstiviesteillä, kotisivulla, Facebookin Kuhmoinen-ryhmässä sekä suullisesti tapahtumien yhteydessä.

Lisäksi kopioimme tapahtumakalentereita saatavaksi Kirjaston Seniorit hyllylle.

Hallitus 16.10.2023