14.6 Tuntematon sotilas

Ti 14.6. klo 18.30

Teatteri Tuntematon esittää kesällä 2022 Väinö Linnan rakastetun suurteoksen Tuntematon sotilas!

”Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas.” Näillä sanoilla alkaa suomalaisten rakastama, unohtumaton romaani Tuntematon sotilas. Tähän viisauteen on itse kunkin ollut pakko luottaa aikoina, joita nyt elämme. Kulttuurin tekeminen on ollut hyvin haastavaa, paikoin jopa mahdotonta. Mutta periksi ei anneta ja niinpä Teatteri Tuntematonkin tähtää jälleen tulevaan ensi-iltaansa, mikä koittaa toukokuussa 2022.

Teatteri Tuntemattoman kunnianhimoinen versio Tuntemattomasta sotilaasta kertoo konekiväärikomppanian tarinan läpi jatkosodan eri vaiheiden. Se on kertomus rohkeudesta, uskollisuudesta, yhteenkuuluvuudesta ja rakkaudesta isänmaata kohtaan. Tarina katselee sotaa yksilöiden silmin niin rintamalla kuin kotijoukoissakin. Se tuo esiin paitsi sodan julmuuden myös huumorin, jolla Väinö Linna mestarillisesti väritti tarinaansa. Se on kertomus kaiken voittavasta ystävyydestä, uskosta ja toivosta. Pienestä kansakunnasta, joka ei antanut periksi vaan selviytyi.

Oman värinsä Teatteri Tuntemattoman näyttämöversioon tuovat karjalaiset, joiden vaiheita käydään esityksessämme läpi musiikin ja Antero Rokan ja hänen vaimonsa Lyytin kokemusten kautta. Karjalaisuus on suurta kotiseuturakkautta, sinnikkyyttä ja haikeaa musiikkia. Itkun ja naurun vuorottelua. Evakkoon lähtö ja Karjalan menettäminen luovat oman tärkeän sävynsä esitykseemme.

Konekiväärikomppania muodostui miehistä eri puolelta Suomea, ja eri alueiden murteet ja tapojen eroavaisuudet luovat herkullista komiikkaa sodan tapahtumien keskelle. Oman tärkeän panoksensa esitykseen tuovat lotat, jotka palvelivat sodan aikana erilaisissa tehtävissä rintamalla. Näytelmämme korostaa myöskin kotijoukkojen osuutta tapahtumissa. Sodan jäljet heijastuivat pitkälle yli rintamalinjojen, jopa sukupolvien taakse.

Esityksessämme on mukana liveorkesteri, jota johtaa kapellimestari/pianisti/kitaristi Tuomo Sorri. Sello/koskettimet Teemu Mastovaara ja klarinetti/saksofoni Kasper Sundqvist.

Näytelmän on Väinö Linnan kirjan pohjalta dramatisoinut ja ohjannut Sari Ojala.