Lehtijutut

Senioriliiton Patina lehden numerossa 6/2022 meistä oli juttu Mikko Sinkon kirjoittamana

Teksti: Mikko Sinko

Kuvat: Erkki Häkkinen

KUHMOISISSA KÄVI KESÄLLÄ KUHINA

Kuhmoisten Seniorien kesäkauden avasi toukokuun lopulla pidetty liikuntapäivä Haukkasalossa, kunnan komeimmalla saarella. Tapahtuman järjestelyistä vastasi superaktiivinen urheiluseura Haukkasalon Uuras. Osallistujia oli reilut 20.

Kesäkuussa olimme mukana kahdessa isossa tapahtumassa. ”Kiepsaus kesään” on Kuhmoisten Yrittäjien järjestämä perinteinen toritapahtuma. Seniorit ideoivat ja puuhasivat ”Järjestötuvan” kunnan kulttuurikeskukseen Kuhmolaan. Sen ajatuksena oli lisätä yhdistysten keskinäistä yhteistoimintaa ja luoda foorumi, jolla ne pääsevät esittelemään itseään suurelle yleisölle.

Viikkoa myöhemmin toteutimme perinteisen kirkkopyhän yhdessä Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaiden kanssa, teemana kansanlaulumessu. Kesäkukin koristellusta kauniista kirkkosalista väki siirtyi Seurakuntakotiin, josta kohta kaikui riemukas yhteislaulu. Kaikille avoin tapahtuma veti satakunta osallistujaa.

Heinä-elokuulta mainittakoon kaksi hautausmaakierrosta jäsenemme, kotiseutuneuvos Seppo Unnaslahden opastuksessa. Papinsaaren kaunis hautausmaa, muinainen uhrilehto, on ehtymättömien tarinoiden lähde. Nämä jokakesäiset teemalliset kierrokset ovat avoimia kaikille. Niihin on osallistunut 50-100 henkeä.

Elokuun alussa kourallinen hellettä uhmaavia jäseniämme harjoitteli mölkkyä, petankkia ja frisbee-kiekon heittämistä Kuhmoisten urheilukentällä. Viikkoa myöhemmin harrasti laulua melkoisesti suurempi joukko. Seniorien ja Kuhmoisten Pelimannien yhteislaulutilaisuus Luonnonkauniissa Kalholanniemen Kesäteatterissa houkutteli 80 osallistujaa.

Kuun puolivälissä kokoonnuttiin Vanha-Puolamäen perinnetaloon. Siellä saimme ajankohtaista tietoa kolmelta kutsuvieraaltamme kunkin edustamalta alueelta: veteraanien perinnön säilyttämisestä, valtakunnan politiikasta ja Kuhmoisten kunnan kuulumisista. Kuulijoita oli kolmisenkymmentä.

Suomen luonnonpäivänä 27.8. saimme vieraita. Hollolan Seniorit tekivät retken Kuhmoisiin. Yhteisen lounaan jälkeisen kiertoajelun pääjohde oli Kuhmoisten Linnavuori. Siellä osallistuimme kolmen kuhmoislaisyhdistyksen järjestämään yleisötapahtumaan, jossa itse linnanherra raotti meille esihistoriallisenLinnavuoren mysteeriä.

Elo-syyskuun vaihteessa käytiin vielä tutustumassa kahteen erityyppiseen puutarhaan, kummallakin retkellä oli noin 30 jäsentä. Siihen päättyi vilkas kesäkausi, mutta mukava meininki ja positiivinen pöhinä yhdistyksessämme jatkui. Aiemmin tänä vuonna Senioriliitolta saamamme kunniamaininta aktiivisesta yhdistystoiminnasta ei tullut perusteettomasti!