Puheenjohtajan tervehdys

Tervehdys Seniorit,

Olen Satu Harmainen Kuhmoisten Seniorit ry:n uusi puheenjohtaja, kotoisin Jyväskylästä. Vuodesta 2017 olen asunut vakituisesti Kuhmoisissa. Tätä ennen vietin täällä aikaa kausiasukkaana noin 10 vuotta. Perheeseeni kuuluvat kaksi aikuista lasta ja kolme lastenlasta. Kuhmoisten Senioreihin liittyin vuonna 2021. Yhdistyksen myötä olen saanut paljon uusia tuttavia, hyviä ystäviä ja mukavaa toimintaa.

Uuteen vuoteen siirtyminen tapahtuu enemmän mielessämme, mitä vuosi tuo tullessaan? Olemme seuranneet Ukrainan tapahtumia television ja lehdistön välityksellä, ojentaneet auttavat kätemme ja myötäelämme surullisia aikoja Ukrainan kansan rinnalla. Monilla on edelleen muistoja siitä, kun Suomi kävi sotaa. Olemme kiitollisia Itsenäisyydestämme. Ymmärrämme hyvin, minkälaisia uhrauksia sota vaatii kansalta. Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy myös meillä monenlaisena varautumisena ja on tuonut mukanaan taloudellisia huolia ja pelkoja.

Yhdistyksemme joutuu myös varautumaan kohonneisiin kustannuksiin. Emme kuitenkaan saa vaipua synkkyyteen vaan ollaan vireitä, ”viljellään” huumoria, nauretaan, lauletaan ja tavataan toisiamme. Näinä aikoina onkin entistä tärkeämpää pitää huolta toisistamme, kysyä mitä kuuluu? Saada ystäviä, jakaa iloja, suruja ja tarvittaessa pyytää apua tai neuvoja. Yhdessä liikkuminen ja osallistuminen on mielekästä ja turvallista. Tavoitteenamme onkin edistää vireyttä ja yhteisöllisyyttä.

Senioriyhdistyksen sydämenasia on aito välittäminen, mikä erityisesti näkyy vapaaehtoisten sitoutumisessa kaikenlaiseen yhteiseen tekemiseen, erilaisten tapahtumien ja kerhojen ympärillä. Vuoden 2023 toimintakalenterissa on mukavasti sisältöä, se myös päivittyy vuoden edetessä. Kerhoissa ja tapahtumissa yhdessä oleminen, mukavien hetkien, retkien onnistuminen, ovat todella palkitsevia. Esimerkiksi Isojärven kansallispuiston retkillä on ollut mielenkiintoista jutustella ja kuunnella erilaisia tarinoita. Mm. miten Haukkasalossa on ennen asuttu ja eletty, saatu toimeentuloa, miten koulut ja työt ovat hoituneet.

Olen tunnistanut, että jäsenillä on uskomattoman paljon erilaista osaamista, kokemusta ja sydämen viisautta. Kaikilla ihmisillä on oma erilainen tarina, jokaisen henkilön polku elämässä on ainutlaatuinen. ”Omista oma aikasi hetkillä ja anna niille tarkoitus. Älä anna ajan kiitää ohi. Historia täytetään hetkillä.”

Haluan kiittää jäseniä, kun olette mukana Senioriyhdistyksessä. lisäksi iloitsen ja  kiitän kaikkia vapaaehtoisia tekijöitä arvokkaasta ja pyyteettömästä työstänne. Ilman teitä yhdistys olisi pelkkä kuori ilman sisältöä.

Toivottavasti tapaamme usein.
Parhain terveisin,