Toimintasuunnitelma

KUHMOISTEN SENIORIT RY

TOIMINTASUUNNITELMA 2023

Valtakunnallisen kattojärjestömme Kansallisen senioriliiton arvojen mukaisesti toimintamme tarkoituksena on luoda yhdessäolon mahdollisuuksia: järjestämme säännöllisiä tapaamisia, retkiä, matkoja jne. Tavoitteemme on kannustaa seniorikansalaisia sosiaalisiin kontakteihin, monipuoliseen harrastustoimintaan, oppimaan uusia asioita ja nauttimaan kulttuuri- ja sivistyselämyksistä. Huolehdimme myös seniorin liikunnasta ja fyysisestä hyvinvoinnista. Tässä tarkoituksessa järjestämme v. 2023 seuraavaa toimintaa:

KERHOTOIMINTA

Kerhot kokoontuvat kuukauden toinen tiistai klo 12.00 Kuhmolassa, Ne ovat kaikille avoimia.

-         Pelikerho

Pelataan erilaisia kortti-, lauta- ja digipelejä mieltymysten mukaan. Kesällä pelataan ulkopelejä: petankkia, mölkkyä, ”minifrisbeegolfia”, (urheilukentällä), minigolfia ja padelia.

-         Virkistyskerho

Kerhon mottona on välitön ja leppoisa yhdessäolo. Ohjelmassa on esim. visailuja, tehtäviä, askartelua tai keskustelua valitusta aiheesta. Mukana voi olla myös kutsuttu vierailija. Aiheita ideoidaan vuoden mittaan.

-         Lenkkeilykerho Kunnon Seniorit

Lähdetään liikkeelle joka toinen maanantai Kuhmolan pihasta

klo 12.00 Suuntana vaihtelevat kohteet.

-         Digikerho

Kokoontuminen kutsutaan erikseen ja paikka on kirjaston alakerrassa. Yksilöllistä ohjausta.

Digitukea annetaan myös kotona ja kylillä. Tukea saa myös  ennen ja jälkeen Kuhmola-tapahtumien.

KUUKAUSITAPAAMINEN

Kokoontuminen kuukauden neljäs tiistai klo 12.00 Kuhmolassa. Kiinnostavia esitelmiä, luentoja ja keskusteluja ajankohtaisista aiheista, joista ilmoitetaan lähempänä ajankohtaa.

YHTEISHANKKEET

Vakiintuneiden toimintojensa lisäksi yhdistyksellä on aktiivinen rooli muiden yhteisöjen kanssa toteutettavissa, lähinnä kertaluontoisissa tapahtumissa. Hallitus nimesi seuraavat tiimit sekä niiden vastuuhenkilöt toteuttamaan näitä kaikille avoimia tilaisuuksia, joiden sisältö vahvistuu myöhemmin:

Liikuntatiimi: Liikuntatempauksia ja -retkiä, opastusta liikuntapaikoista ja -mahdollisuuksista yms.

Retkitiimi: Teatterit, konsertit, näyttelyt, museot. Yhteistyötä paikallisten yhdistysten, yhteisöjen ja naapuripitäjien seniorien kanssa.

Tapahtumatiimi: Kiepsaus- ja Kuhtuutori, joulumyyjäiset, kuusenkoristelukisa, messu, kirkkopyhät, hautausmaakierros, järjestötupa, lettukestit, juhlat. Osa tapahtumista toteutetaan entiseen tapaan. Myös järjestöjen yhteistoimintaa edistetään etsimällä uusia tekijöitä ja yhteistyökumppaneita.

Vireillä on hanke ”megatapahtuman” järjestämiseksi esim. yhdistämällä yrittäjien Kiepsaus- ja kulttuuriyhdistyksen Kuhtuutapahtuma. Hankkeeseen suhtaudumme myönteisesti.

Musiikki- ja laulutiimi: konsertit, yhteislaulutilaisuudet yms.

Eduskuntaan suuntautuva matka suunnitteilla tammi-helmikuussa 2023.

Kuhmoisten seniorien 35-vuotisjuhlien valmistelut ovat alkaneet.

Kansallinen senioriliitto: osallistumme koulutuksiin ja luentoihin.

Hämeen senioripiiri: osallistumme toimintaan, koulutuksiin sekä pyrimme järjestämään niitä itsekin.

Naapuriyhdistykset (Padasjoki, Asikkala, Lammi, Hollola jne.): yhteisiä juhlia ja muuta toimintaa.

MUUTA:

Pirkanmaan Muistiyhdistys järjestää maanantaisin kerran kuussa muistisairauden ennaltaehkäisyyn perehdyttävän koulutus- ja luentotilaisuuden Kuhmolassa klo 14.00.

Koulun kuntosali seniorien käytettävissä klo 7-21.

Hyvinvointipäivä helmikuussa (Yrittäjät, senioreilla oma pöytä).

Ulkoilupäivä touko-kesäkuussa Haukkasalossa (Haukkasalon Uuras).

TIEDOTUS:

Tapahtumista ilmoitetaan Kuhmoisten Sanomissa, sähköpostitse, tekstiviesteillä, kotisivulla, Facebookin Kuhmoinen-ryhmässä sekä suullisesti tapahtumien yhteydessä.

Liisa Peake