Toimintavuosi 2023, valokuvat kuukausittain

TAPAHTUMAKALENTERI HELMI-KESÄKUU 2023
HELMIKUU
Tiistaina 14.2. klo 12 Kuhmola. Virkistyskerho: Ranskalainen iltapäivä. Vieraana Kuhmoisten yhtenäiskoulun ranskalainen vaihto-oppilas Elena Adler. Lisäksi puhetta ranskalais-suomalaisista suhteista. Pelikerho.
Tiistaina 28.2. klo 12. Kuhmola. Kuukausitapaaminen: Viimeisimmät kuulumiset sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistuksesta eli sotesta. Millaisia kysymyksiä ja ajatuksia tämä hyvinvointiimme liittyvä jättimuutos meissä herättää? Tule kysymään ja keskustelemaan. Asiantuntijana Johanna Peltonen.
(Aiheesta jatketaan maaliskuun Virkistyskerhossa pelastustoimen osalta).

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen Muistikahvila on avoinna kerran kuukaudessa maanantaisin klo 14-15.30 Kuhmolassa.  Aiheena ovat muistihuoltoon ja muistisairauden ennaltaehkäisyyn liittyvät asiat. Kaikille avoin kahvila kokoontuu seuraavasti: 23.1., 27.2., 27.3., 24.4., ja 22.5. 2023. klo 14-15.30 Kuhmolassa. Ei ennakkoilmoittautumista. Kahviraha vapaaehtoinen.

Torstaina 16.2. vierailu Eduskuntatalossa Helsingissä. Jäsenet 20 €, ei-jäsenet 40 €, sis. bussin, ruokailun ja opastetun kierroksen Eduskunnassa. Tiedustelut & ilmoittautumiset: martti.kankkunen48@gmail.com.

MAALISKUU

Tiistaina 14.3. klo 12. Kuhmola. Virkistys- ja pelikerho

Pirkanmaan pelastuslaitos kouluttaa ja kertoo toiminnastaan.

Tilaisuuden jälkeen sääntömääräinen kevätkokous.

Tiistaina 28.3. klo 12. Kuukausitapaaminen: Kirjasto muutoksessa.

Muiden järjestämää ohjelmaa:

Torstaina 16.3. klo 14: Kultaiset vuodet -konsertti, Kangasala-talo (www.kangasala-talo.fi). Ohjelma sisältää Olavi Virran, Reijo Taipaleen, Tapio Rautavaaran ja Junnu Vainion levyttämiä suomalaisia lauluja kultaisilta vuosilta. Tulkitsijoina Saska Helmikallio, Marita Taavitsainen, J. Eskelinen. Legenda-orkesteri säestää.  Senioreille varattu 20 lippua, à 23 € (hinta edellyttää vähintään 10 osallistujaa). Päälle narikka, väliaikatarjoilu ja bussi. Kokonaisarvio kustannuksista valmistuu pian ja siitä lisää seuraavassa tiedotteessa. Jos kiinnostus heräsi, ole yhteydessä mahdollisimman pian liisa.peake@gmail.com.

Kuhmoisten harrastajateatteri esittää Sirkku Peltolan näytelmän TYTTÖ JA VARIS Kuhmolassa. Näytökset 27.2., 1.3., 4.3., 5.3., 6.3., 11.3., ja 12.3. Tiedustelut ja varaukset p. 040 846 9786.

HUHTIKUU:

*Ti 11.4. klo 12 Kuhmolassa. Ukrainalainen iltapäivä. Tetjana Melkin on sotaa paossa Suomessa ja kertoo kokemuksistaan. Tule kysymään ja keskustelemaan.

* To 13.4. Hämeen kansallisen senioripiirin kevätkokous Lopella.

*Ti 25.4. klo 12 Kuhmolassa: Puhetta ikäihmisen mielenterveysasioista. Vieraana psykogeriatrian erikoislääkäri Maija Savijärvi.

*Su 30.4. viimeinen mahdollisuus palauttaa arkiliikuntahaasteen pistelomake kirjastoon Senioreiden palautelaatikkoon. Eniten pisteitä keränneille tiedossa palkintoja. Ota loppukiri!

Muuta:

*Ma 24.4. Muistikahvila Kuhmolassa klo 14-15.30. Kun muisti hiipuu, tunne jää – muistisairauden vaikutus vuorovaikutukseen. Muistiohjaaja Anu Heinonen. Kaikille avoin, kahvitarjoilu. Järj. Pirkanmaan muistiyhdistys.

*To 27.4. kirjastossa klo 15: Kirjakahvila. Keskustelun aiheena kuhmoislaisen Aulikki Niemi-Savolaisen teos Rakkauslaulu. Kirjaa voi lainata tai ostaa kirjastosta. Kaikille avoin, kahviraha 1€. Järj. L.P. ja kirjaston väki.

TOUKOKUU:

*Ma 8.5. klo 12: Lenkkeilijät vierailevat Juhani Nummelan puolivillissä perhospuutarhassa, os. Kurjenkalliontie 3 (n. 300 m Kuhmoisten linja-autoasemalta).

*Ti 9.5. klo 12 Kuhmolassa: Small talk -kielikylpy.Tule tutustumaan tavallisimpiin matkailijan tarvitsemiin sanoihin ja sanontoihin eri kielillä.  Ei tarvitse osata etukäteen sanaakaan mitään vierasta kieltä, kun tulet tähän hauskaan, pieneen small talk -kielikylpyyn, joten pelko pois.  Mitä on "kiitos", "huomenta", "näkemiin", "hyvää iltaa", jne. englanniksi, italiaksi, venäjäksi ja viidellä muulla kielellä. Äännetään sanastoa yhdessä. Ota mukaan kynä ja paperia.  Opettajana diplomikielenkääntäjä, vientimarkkinoija Juhani Nummela.Opettajana Juhani Nummela.

*Ti 23.5. Seniorien ulkoilupäivä Haukkasalossa.

Muuta:

*La 20.5. Puutarharetki Jyväskylän suuntaan. Monipuolista ohjelmaa. Lisätiedot & ilmoittautumiset Lea Sinivaara, lea.sinivaara@pp.inet.fi,  puh. 0400881030. Järj. Pihlajalahden maa- ja kotitalousseura.

*Ma 22.5. Muistikahvila Kuhmolassa klo 14-15.30. Kelan tarjoamat ja kustantamat kuntoutukset. Asiantuntijana Riitta Puumala (Härmän kuntoutuskeskus). Kaikille avoin, kahvitarjoilu. Järj. Pirkanmaan muistiyhdistys.

KESÄKUU:

*6 - 8.6. Kansallisen Senioriliiton liittokokous Savonlinnassa. Ilmoittautuminen päättyy 22.5. klo 16 osoitteessa www.senioriliitto.fi. Kokoukseen ja oheisohjelmaan osallistutaan omalla kustannuksella.

*La 10.6. Kiepsaus kesään. Järjestötupa Kuhmolassa (Seniorit hoitavat).

*Ke 14.6. Niskavuori

Teatteri Tuntematon (Jokioinen) esittää musiikkinäytelmän Niskavuori. Yhteisretki Padasjoen Seniorien kanssa. Lähtö Padasjoen ABC:ltä bussilla Jokioisiin. Matkan hinta n. 45 -50 €/hlö, sis. matkan ja teatterilipun. Kuhmoislaiset menevät kimppakyydeillä Padasjoelle. Ilmoittautumiset & lisätiedot Liisa Peakelta, os. liisa.peake@gmail.com, puh. 045 139 8309 mahdollisimman pian.

Liisa Peake

Ohjelmakoordinaattori