Kesän tapahtumat, valokuvat kuukausittain

KUHMOISISSA KÄVI KUHINA KESÄLLÄ – SENIORIT MONESSA MUKANA

Kuhmoisten Seniorit järjesti monia tapahtumia kesällä 2023 joko yksin tai yhteistyössä toisten yhdistysten kanssa ja/tai osallistui eri tavoin muiden järjestämiin tilaisuuksiin.

Kesäkuu

Kuhmoisten Yrittäjien perinteinen Kiepsaus kesään -tapahtuma 10.6. keräsi suuren yleisön kylän keskustaan. Senioreilla oli Kiepsauksessa monta rautaa tulessa. Toista kertaa peräkkäin organisoimme kunnan toiminta- ja kulttuurikeskukseen Kuhmolaan JÄRJESTÖTUVAN, jossa kymmenkunta yhdistystä, ml. Seniorit, pääsi esittelemään toimintaansa. Sen lisäksi meillä oli oma arpajaispöytä ulkoalueella. Osallistuimme myös omana ryhmänä juhlakulkueeseen. Onnistunut kesän avaus – sääkin suosi!

Kourallinen jäseniämme osallistui 14.6. Padasjoen Senioreiden järjestämälle yhteiselle teatteriretkelle Jokioisiin. Niskavuori-näytelmä, vaikuttava Tuntematon Teatteri -kompleksi ja edestakainen bussimatka Padasjoelta (linja-autossa oli tosiaan tunnelmaa!) oli mieleen jäävä kulttuurikokemus.

Perinteinen Kirkkopyhä toteutettiin 18.6. Seniorien, Vapaa-ajan asukkaiden, Kulttuuriyhdistyksen ja seurskunnan järjestämänä. Seniorien luonnonkukin koristamassa kauniissa Kuhmoisten kirkossa pidetystä kansanlaulumessusta satahenkinen osallistujajoukko siirtyi Seurakuntakotiin kirkkokahveille. Kirkkopyhän musiikillisesta annista vastasi uhmoisten pelimannit. Kaunis ja hyvätunnelmainen tapahtuma!

Kuhmoisten Seniorit oli hyvin edustettuna kuukauden alussa Savonlinnassa pidetyssä Kansallisen Senioriliiton liittokokouksessa. Paikalla olivat sihteerimme Väinö Nuuttila ja varapuheenjohtaja Martti Kankkunen, molemmat puolisoineen - Väinö oli yhdistyksemme virallina edustajana ja Martti Hämeen piirin mandaatilla.

Heinäkuu

Kuhmoinen kuhtuu: We are one! -festivaali lauantaina 8.7. oli kuukauden päätapahtuma kunnassamme.  Monipuolista ja runsasta ohjelmaa riitti aamusta myöhään yöhön. Musiikkipainotteisen tapahtuman pääareenoina olivat Kuhmola, torialue, Sahanranta / satama-alue, kirkko/seurakuntakoti ja Honkahovin tanssilava. Seniorit olivat mukana suurtapahtumassa - Kuhmoisten yhdistyksistä aktiivisimpana – jo sekä sen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa että tapahtumapäivänä erilaisissa rooleissa. Skaala vaihteli myyntipaikkojen markkinoinnista ja merkitsemisestä makkaranpaistoon, kahvilapisteiden ylläpidosta lipunmyyntiin ja -tarkastukseen, tavaroiden roudaamisesta ihmisten kuljettamiseen eri tapahtumapaikkojen välillä, jne, jne. Kaikkiaan vapaaehtoisina tapahtumaa tukemassa lienee ollut 20-25 jäsentämme.

Valtakunnallinen Avoimet puutarhat -päivä 9.7. Kuhmoisissa toteutui kahden jäsenemme puutarhoissa. Juhani Nummelan puolivilli perhospuutarha ja Aulis Räsäsen Pikku-Visalan ruusu- ja perennapiha vetivät runsaasti väkeä.

Perinteinen Hautausmaakierros käveltiin 11.7. Papinsaaren hautausmaalla. Kotiseutuneuvos Seppo Unnaslahden upealla ammattitaidollaan opastamaan kierrokseen kauniissa kesäillassa osallistui satakunta henkeä.

Elokuu

Vierailu Kauppilan taloon 7.8. veti nelisenkymmentä osallistujaa. Historiallista kiinteistöä ja sen upeaa pihapiiriä kauniissa kesäsäässä esitteli jäsenemme, talon emäntä Merja Peltola, jonka runsaista tarjoiluista väki sai myös nauttia. Pihapiiriin kuuluu myös kotimuseo. Seppo Unnaslahti ja Eero Ikonen, molemmat jäseniämme, toimivat siellä asiantuntevina oppaina. Hieno tapahtuma kaiken kaikkiaan!

Yhteislaulutilaisuus Kalholanniemen kesäteatterissa järjestettiin 8.8. Seniorien ja Kuhmoisten pelimannien toimesta. Väkeä oli odotettua vähemmän (25) - ilmeisesti huonon sääennusteen pelottelemana. Pelimanneja ei pelottanut, soitanto sujui sulavasti ja yhteislaulut komeasti kajahtelivat Ari Kajanderin ”komennuksessa”. Myös kahvi, pulla ja makkara maistuivat paikalle uskaltautuneille. Taitavaa toimintaa Seniorien emäntäosastolta, kuten aina. Sääennustekin osoittautui vääräksi!

Lettukestit Päijännekodissa  sen asukkaille ja henkilökunnalle pidettiin 16.8.Tilaisuuden järjesti Seniorien vapaaehtoistyöstä vastaava Sirkka Toivonen yhdessä Pirhan ohjaajan Elina Sihton kanssa. Hyvähenkisessä tilaisuudessa letunpaiston ja -syönnin ohella jutusteltiin ja laulettiin ikäihmisille tuttuja lauluja. Paikalla oli yhteensä 40 henkeä: Päijännekodin asukkaiden ja hoitajien lisäksi useita Seniorien edustajia, jotka toimivat paitsi kokkeina myös laulattajina ja asukkaiden avustajina. Sääkin suosi.

KuHa-23, Kuhmoisten Harrastusmessut toteutettiin kunnan järjestämänä 26.8. Koulukeskuksessa. Senioreilla oli tapahtumassa oma infopöytä. Yhdistyksemme toimintaa siellä esittelivät ja muiden toimijoiden kanssa verkostoituivat puheenjohtajamme Satu Harmainen ja liikuntavastaava Markku Haulivuori. Ilmeisen onnistuneesti – saimme kaksi uutta jäsentä!

Seniorien 35-vuotisjuhla22.8. Kuhmolassa oli kesän päätapahtuma. Siitä on kattava erillinen raportti ja kuvakavalkadi toisaalla kotisivuillamme.